Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا این که "سنگ بزرگ، علامت نزدن است" برای سریال «یاغی» مصداق دارد؟ و آیا محمد کارت در پایان‌بندی می‌تواند دانه‌های تسبیحش را به خوبی با نخی طلایی به هم وصل کند؟ تا اینجای کار که نشان داده کارش را به خوبی بلد است.

ایران اکونومیست- محسن جعفری راد

طبیعی است که نوشتن درباره سریالی مثل «یا‌غی» پتانسیل این را دارد که متن را دچار کلی گویی کند چرا که رویکرد اجتماعی سریال و ترکیب چند ژانر رومانس و جنایی و اکشن و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ممکن است نویسنده را از توجه به جزئیات باز دارد اما این مطلب سعی دارد به جزئیات اولین سریال کارگردانی بپردازد که با مستندها و اولین فیلم سینمایی‌اش یعنی شنای پروانه، نشان داد اتمسفر جامعه را می‌شناسد و از طریق مدیوم سینما بلد است مفهوم مورد نظرش را منتقل کند.

پر واضح است که ساخت مستندهای محمد کارت به خصوص «خون مردگی» و «آوانتاژ» و فیلم کوتاه «بچه خور» با رویکرد آسیب شناسی اجتماعی، تاثیر زیادی در روایت و ساخت یاغی دارد. مشخص است که کارگردان نه از آن‌هاست که برج عاج نشین باشد و نه از آن‌ها که از دور، دستی بر آتش داشته باشد بلکه در جامعه خودش زیسته، ابعاد پنهان و پیدایش را لمس کرده و از طریق زبان سینما سعی کرده با مخاطب به اشتراک بگذارد که در این انتقال مفاهیم با وجود اینکه اولین تجربه سریال سازی کارت هم هست، موفق بوده است. اما چرا؟

1- اولین برگ برنده سریال، 'کاشت'هایی است که 'برداشت'های خوبی از آن صورت می‌گیرد. یعنی یک فیلمنامه هدفمند که شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی ساخته که به موقع از آن‌ها در طول و عرض روایت استفاده شود.‌

مثلا توجه کنید به ابتدای سریال و سرقت ابزارهایی که به برق‌ها و کابل‌ها و سیم‌ها ربط دارد که بعد در قسمت‌های آتی به آن ارجاع داده می‌شود؛ مثل سکانس‌های طولانی پیدا کردن کسی که خانه بهمن (پارسا پیروزفر)‌ را زیر نظر دارد توسط اسی قلک (امیر جعفری) و همراهانش. نمونه‌های متعددی شبیه به این وجود دارد که در فیلمنامه، جایی اطلاعاتی داده می‌شود که بعد در پیشبرد درام به خوبی از آن‌ها استفاده شده. شبیه رجزخوانی و متلک پرانی شیما (نیکی کریمی) که در آن از صحنه سازی قتل پدر طلا (طناز طباطبایی) می‌گوید و در ادامه می‌بینیم که از همین دیالوگ‌های به ظاهر بیهوده، لایه‌ای به لایه درام اضافه می‌شود که جست‌وجوی طلا برای یافتن قاتل پدرش یعنی راننده کامیون در قسمت پانزدهم است.

در نوع شخصیت‌پردازی سه شخصیت اصلی یعنی بهمن، طلا و از همه مهم‌تر جاوید، سعی شده که نه شر مطلق و نه خیر مطلق ترسیم شوند بلکه آدم‌هایی هستند که بیننده می‌تواند با کنش‌ها و واکنش‌های آن‌ها همذات پنداری کند و این همذات پنداری با طراحی خاکستری شخصیت‌ها، مهم‌ترین نقطه قوت فیلمنامه است.‌ طوری که از فریادها و نجواهای جاوید تا تیزهوشی‌ها و ترس‌های طلا، از زبان و لحن سرد و تند و تیز خواهر جاوید تا نان به نرخ روز خوری اسی قلک را به خوبی لمس می‌کنیم. یا از طرفی دیگر، کمتر شخصیتی اضافه به نظر می‌رسد. از دوستان جاوید که در بزنگاه‌ها همراه او می‌شوند تا حتی پسر علاقه‌مند به خواهر جاوید که به موقع و با تایمینگ درست در داستان حضور دارد و شخصیت‌های متعدد دیگر که از هرکدام در راستای داستانی چند وجهی و پر تعلیق استفاده خوبی شده است.

2- اما به چه شکل در اجرا قرار است این محتواها و درون مایه‌ها انتقال پیدا کند. باز هم نگاه مستند‌نمایانه کارگردان به کمکش آمده و توانسته هم در بالای شهر و هم در پایین شهر، اتمسفر جامعه و آدم‌هایش را به خوبی بیان کند.‌ مثلا توجه کنید به فرم بصری سریال. چه در لانگ شات‌ها و چه در نماهای نزدیک از چهره شخصیت‌ها، همواره سعی شده نوعی تعلیق نشان داده شود؛ یا مثلا چه در استفاده از نورهای طبیعی در قرارهای ملاقات جاوید و دوست دخترش روی پل و چه نورپردازی دراماتیک: نمونه قابل توجه آن، سکانس لو دادن اسیدپاشی توسط جاوید در خانه بهمن است.

بیش از 30 نما داریم که کمتر شبیه به هم هستند و با نورپردازی در خدمت بافت کلی موقعیت، چهار شخصیت جاوید و طلا و بهمن و برادرش را در هزارتوی ترس و لرز و نگرانی مشاهده می‌کنیم که طبیعی است تدوین خوش ریتم این سکانس هم به تعلیق آن کمک کرده است و همدلی مخاطب را برمی‌انگیزد. سامان لطفیان به عنوان مدیر فیلمبرداری سهم بسزایی در به ثمر نشستن پلان‌ها دارد که نشان از درک درست او از موقعیت‌های متنوع است. چه استادیوم کشتی باشد، چه زمین خاکی پایین شهر و چه حرکت‌های هوشمندانه دوربین در تعقیب و گریزها. موسیقی سریال هم به خوبی به فضاسازی کمک کرده تا جایی‌که در اغلب موارد مانند یک تلنگر عمل می‌کند، به خصوص موسیقی تیتراژ پایانی که با تعلیق و تزلزل آدم‌های سریال کاملا همخوانی دارد.

3- امتیاز مثبت دیگر بازی‌های سریال است. قبل از این‌که به بازی‌ها بپردازیم استفاده جسورانه و دیگرگونه از برخی بازیگرها قابل توجه است. مثلا کمتر پارساپیروزفر را در نقشی منفی و حیله‌گر دیده بودیم. یا توجه کنید از بازیگری مثل عباس جمشیدی‌فر چطور استفاده تازه‌ای شده و یا از همه مهم‌تر علی شادمان که شاید در نگاه اول توقع ما را از یک کشتی‌گیر حرفه‌‎ای برآورده نکند اما یادمان باشد در حال تماشای مستند نیستیم و طبیعی بود که باید یک بازیگر حرفه‌ای نقش کشتی گیر قهرمان داستان را بازی می‌کرد.

شادمان سعی کرده در میمیک صورت و نوع نگاه کردن و پلک زدن و بغض کردن و استفاده به جا از زبان بدن مثل لحظاتی که به نشانه اضطراب و بلاتکلیفی، دست روی موهایش می‌کشد، یک موتیف در حرکاتش ایجاد کند. شادمان نشان می‌دهد که حالا دیگر می‌تواند حتی یک تنه بار یک فیلم سینمایی را به دوش بکشد جه بسا که در قسمت‌های آغازین و قبل از حضور بازیگران پرسابقه و ستاره‌هایی مثل پیروزفر، طباطبایی و کریمی، شادمان توانست عیار خودش را نشان دهد.

نکته جالب توجه در هدایت بازیگران که کارگردان به خوبی توانسته آن را رعایت کند نوعی دوگانگی، تردید و ترس در چهره و حالت اغلب بازیگران است که یک کلیت منسجم را ساخته است. چون فیلمنامه و شخصیت پردازی می‌طلبیده هیچ کدام از آدم‌ها، حالت‌هایی پایدار و در آرامش نداشته باشند و این تزلزل و نگرانی را می‌توان در زبان بدن و چهره اغلب بازیگران به خوبی مشاهده کرد که نشان می‌دهد مثل بازی متفاوت امیر آقایی و جواد عزتی در شنای پروانه، در اینجا نیز کارت، مهارت قابل توجهی در هدایت بازیگرانش دارد که صحنه‌های حضور نیکی کریمی با آن شمایل عصیانگر، دیوانه وار و پرنوسانش‌، نمود عینی مهارت کارگردان است.

4- داستان سریال سرشار از خرده روایت‌هاست و ریسک بزرگی بود پیش بردن این خرده روایت‌ها به طور موازی که خوشبختانه در اغلب موقعیت‌ها به ثمر نشسته است. مثلا توجه کنید به نوع نمایش خانواده‌ها در سریال که رویکرد اجتماعی و انتقادی کارت کاملا قابل شناسایی است. از جاویدی که شناسنامه ندارد تا بهمنی که یک خواهر سندروم دان دارد و یک برادر که دیوانه خطابش می‌کنند و همواره انگار در خواب خرگوشی است.‌

مفهوم بنیان خانواده و کانون گرم آن با توجه به آوارگی خانواده جاوید در پایین شهر و نوع زندگی زوج بهمن و طلا و خانواده با نشانه‌شناسی درست، از نگاه تلخ و سرد نویسندگان و کارگردان سریال به داستان و آدم‌هایش حکایت می‌کند. همه انگار معلق هستند، بی‌خانواده هستند، پراکنده هستند و فرقی میان آن‌ها با دیگرانی مثل اسی قلک و نوچه‌هایش انگار وجود ندارد. انگار همه خانه‌هایشان را روی آب ساخته باشند. این هوشمندی در چگونگی نشان دادن خانواده‌ها و پیرو آن خرده روایت‌های سریال، باز هم نشان می‌دهد که چطور می‌توان با نشانه‌شناسی درست و درک درست از پیرنگ و پیوند خرده روایت‌ها، سریالی توامان سرگرم کننده و انتقادی و تلخ ساخت.

  این هوشمندی در چگونگی نشان دادن خانواده‌ها و پیرو آن خرده روایت‌های سریال، باز هم نشان می‌دهد که چطور می‌توان با نشانه‌شناسی درست و درک درست از پیرنگ و پیوند خرده روایت‌ها، سریالی توامان سرگرم کننده و انتقادی و تلخ ساخت.  

5- آیا 'سنگ بزرگ، علامت نزدن' برای سریال یاغی مصداق دارد و آیا محمد کارت در پایان بندی می‌تواند دانه‌های تسبیحش را به خوبی با نخی طلایی به هم وصل کند؟ تا قسمت پانزدهم که نشان داده شده ریسک پذیری کارت در روایت داستانی با شخصیت‌های پرشمار و داستانک‌ها و خرده روایت‌های متعدد، جواب داده است و توانسته اولین گامش در ساخت سریال را محکم بردارد.

البته طبعا اولین سریال یک کارگردان متولد 1365 با این همه بازیگر چهره و مختصاتی که اشاره شد، خالی از ضعف نیست. مثل ریتم کند برخی سکانس‌ها یا محوریت برخی سکانس‌ها بر دیالوگ‌های طولانی که کشدار به نظر می‌رسد، یا برخی سکانس‌های بی‌منطق مثل نوع حضور شیما جلوی بیمارستان بدون اینکه کسی همراهش باشد یا کسی کنار عاطی باشد، در حالی‌که ابتدا شیما شخصیتی نشان داده شده بود که محافظ دارد و با نقشه عمل می‌کند- در واقع ناگهان از یک هیولا که نقشه ماهرانه‌ای دارد به دیوانه‌ای بی‌کس بدل می‌شود_ و ..‌‌. اما با توجه به امتیازهای مثبتی که اشاره شد به نظر می‌رسد محمد کارت با یک پایان‌بندی دراماتیک و نه سرهم بندی شده، نشان دهد که مهارتش در ساخت فیلمی مثل شنای پروانه، تاریخ مصرف ندارد و به عنوان کارگردانی جسور می‌توان منتظر کارهایی بهتر و جذاب‌تر از او بود. منتظر می‌مانیم و خیال می‌کنیم که سریال یاغی پایان بندی خوبی داشته باشد که می‌گویند «خیال، تنها راه زنده ماندن است!»

6- حرف آخر! درباره خشونت افراطی در سریال حرف زده شده، درباره تاکید کارت در کارهایش به فقر و..‌. اما نکته‌ای که دوستان و همکاران، کمتر در آن دقیق شده‌اند، نوع روایت کارت در سریال یاغی از تنهایی آدم‌ها و آدم‌های تنهاست. اغلب آدم‌ها تنها هستند. چه جاوید که با رفتن دوست دخترش تنهاست، چه خواهرش که به پسری علاقه دارد اما بیشتر مواقع تنها نشان داده می‌شود. برادر بهمن که تنهاست و یا زوج بهمن و طلا که بیشتر انگار به طور فیزیکی کنار هم حضور دارند و در قاب‌بندی‌ها هم بیشتر بر تنهایی آدم‌ها تاکید می‌شود. بیشتر قاب‌های تک نفره داریم. به خصوص در سکانسی که اشاره شد و جاوید داستان تهدید شیما را لو می‌دهد، در هیچ نمایی آدم‌ها را کنار هم نمی‌بینیم و همه نماها تک نفره هستند.

نمایش استیصال و تنهایی آدم‌ها شاید حلقه گمشده مضمونی سریال است که کمتر به آن در نوشته‌ها و نقدها پرداخته شده است. شیما در غربت تنها رها شده و هنگام حضور در کشورش هم تنهاست. اسی قلک هم تنهاست. شاید در اغلب مواقع کنار بهمن یا اسی قلک، نوچه‌هایش را ببینیم اما در اصل تنها، میان جمع هستند.‌ حتی جاوید در اردوی کشتی، دوستی ندارد. دوستان او حتی وقتی دور هم جمع می‌شوند انگار همه با هم، یک نفر هستند! و علت تاکید بر نقص بدنی یا نقص در حرف زدن و یا کج و کوله بودن چهره آن‌ها، شاید تاکید بر دِفُرمه بودن این جمع است که حتی وقتی می‎خواهند خوش بگذرانند از حسرت‌های خود می‌گویند و بالاخره در قسمت پانزدهم، طلا هم با پیگیری رد پای بهمن در کشتن پدرش، خودش را تنهاتر از قبل در نظر می‌گیرد. این چه شهری است که از فقیر تا ثروتمندش همه تنها هستند؟ یا نوعی تنهایی پرهیاهو دارند و شاید مصداق بارز این شعر هستند: «با صد هزار مردم، تنهایی/ بی صد هزار مردم تنهایی.» این چه شهری است که برادر بهمن با میمونش فقط خلوت می‌کند، زوج اصلی داستان یک خلوت عاشقانه هم ندارند یا جاوید که می‌تواند تنهاترین باشد و با ارتباط بیشتر عاطی و دوست پسرش، تنهاتر خواهد شد. چه بلایی سر این آدم‌ها آمده که تنها هستند و اغلب هویتی ندارند یا هویتی جعلی دارند. از دارا تا ندارش؟

نویسنده‌ها و کارگردان سریال یاغی، علاوه بر نمایش خشونت و فقر و اعتیاد و... به تنهایی آدم‌ها هم تاکید می‌کنند. این‌که همه انگار معلق و پا در هوا هستند و نمی‌دانند فردا چه سرنوشتی در انتظار آن‌ها خواهد بود؟ فردا قرار است جاوید، زندگی شبیه بهمن داشته باشد یا شبیه اسی قلک، سلطان زباله‌های شهر باشد؟ در هر دو صورت باز هم تنهاست و در بهترین حالت یک تنهایی پرهیاهو را تجربه خواهد کرد. چه بر سر این شهر آمده که همه بی کس و تنها هستند. پراکنده و غرق در اضطراب دائمی و انتظار تلخ آینده یا آینده‌ای تلخ. از انتظار جاوید برای وصال با دوست دخترش تا انتظار خواهر بهمن برای عمه شدن؛ آری، ' اندوه بزرگی است، انبوه انتظار'!

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تنهایی آدم ها خرده روایت ها نشان می دهد پایان بندی تنها هستند سریال یاغی محمد کارت نشان داده توجه کنید سکانس ها شخصیت ها باز هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۳۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به رویارویی ذوب‌آهن و استقلال

تیم فوتبال ذوب‌آهن در هفته بیست و ششم رقابت‌های لیگ برتر به مصاف تیم استقلال تهران می‌رود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، هفته بیست‌وششم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس عصر امروز با برگزاری 7 دیدار خاتمه می‌یابد که در حساس‌ترین این رقابت‌ها ذوب‌آهن اصفهان در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال تهران خواهد رفت.

لیگ بیست و سوم به 5 هفته پایانی خود رسیده و ذوب‌آهن در یکی از مهم‌ترین بازی‌های هفته مهمان صدرنشین لیگ است؛ دیواری حساس و 6 امتیازی که نتیجه آن می‌تواند معادلات قهرمانی را دست‌خوش تغییر کند و علاوه بر دو تیم برگزار کننده برای تیم‌های پرسپولیس، گل‌گهر و شمس‌آذر قزوین نیز حائز اهمیت است.

ذوب‌آهن درحالی آماده مصاف با استقلال می‌شود که هفته گذشته مقابل نساجی با نتیجه 2 بر صفر شکست خورد و درگیر حواشی عجیبی شد؛ سبزپوشان اصفهانی نه شانسی برای کسب سهمیه دارند و نه خطر سقوط آنها را تهدید می‌کند و  می‌توان گفت که در هفته‌های گذشته جایگاه‌شان را در میانه جدول به تثبیت رسیده و همین امر موجب شده تا نتیجه بازی امروز برای آنها چندان حائز اهمیت نباشد با این حال ربیعی و  شاگردانش اگر بتوانند از سد استقلال بگذرند، شانس این را دارند که جایگاه‌شان را بهبود ببخشند و این موضوع می‌تواند به آنها انگیزه ببخشد. ذوب‌آهن در 25 هفته گذشته 8 برد، 9 تساوی و 8 شکست را به دست آورده‌ و در رده هشتم جدول ایستاده است.

در طرف مقابل استقلالی‌ها در شرایطی آماده مصاف با ذوب‌آهن شده‌اند که هفته گذشته مقابل تراکتور با تساوی بدون گل متوقف شدند و شانس فاصله گرفتن از پرسپولیس را از دست دادند. آبی‌پوشان استقلال تنها یک امتیاز با پرسپولیس فاصله دارند و می‌دانند که هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی ممکن است به قیمت از دست رفتن قهرمانی تمام شود و به همین دلیل با تمام توان به میدان خواهند آمد. استقلال طی 25 هفته گذشته 15 برد، 9 تساوی و یک شکست به دست آورده و با اندوختن 54 امتیاز صدرنشین فعلی لیگ است.

تقابل ذوب‌آهن و استقلال مهم‌ترین رقابت هفته بیست‌وششم بوده و به نوعی کلید اصلی تعیین سرنوشت قهرمان لیگ بیست و سوم است. دیداری که اگر با پیروزی آبی‌پوشان پایتخت همراه شود، آنها را یک قدم دیگر به قهرمانی نزدیک و شانس سایر مدعیان را کم‌رنگ‌تر از قبل خواهد کرد و اگر شاگردان‌ ربیعی پیروز میدان شوند و یا بتوانند از استقلال امتیاز بگیرند، امید را به اردوی پرسپولیس برمی‌گردانند و همین امر  این دیدار را به  یک دوئل پرهیجان تبدیل می‌کند.

شاگردان ربیعی برای این دیدار از شرایط خوبی برخوردار هستند. ذوبی‌ها این روزها در اوج آمادگی به سر می‌برند و از طرف دیگر با توجه به نیاز کمتر آنها به کسب نتیجه، فشار روانی کمتری را نیز تجربه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا شاگردان ربیعی با خیال آسوده‌تری بازی کنند. سبزپوشان اصفهانی در بعد فنی نیز شرایط خوبی داشته و در هر 2 حالت هجومی و دفاعی از آمادگی بالایی برخوردار هستند.

در آن سو تیم نکونام نیز این روزها در ایده‌آل‌ترین فرم خود قرار دارد. اضافه شدن بازیکنان تازه وارد استقلال در نیم‌فصل دوم رقابت‌ها، خون تازه‌ای در پیکر این تیم تزریق کرده و دست برانکو برای اجرای تاکتیک‌های مدنظرش باز است. پوئن مثبت و تأثیرگذار شاگردان نکونام در روند موفقیت‌هایشان‌ آبی‌پوشان پایتخت بعد از پرسپولیس با 13 گل‌خورده، عنوان دومین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند و در فاز هجومی نیز با 34 گل‌زده صاحب دومین خط حمله برتر لیگ هستند. استقلال در هر 2 جناح خود از قدرت بالایی برخوردار بوده و در میانه زمین نیز هافبک‌های خوش‌فکر و خلاقی را در اختیار دارد.

آنچه مشخص است تقابل ذوب‌آهن و ذوب‌آهن تقابل لحظه‌هاست و باید دید اندیشه‌های کدام مربی پیروز این نبرد بزرگ خواهد بود.

شکست ذوب‌آهن در فولادشهر، بحران در خانه جدی‌تر از همیشهتوقف خارج از خانه ملوان و فولاد/نساجی از سد ذوب‌آهن گذشت

 

برترین گلزنان:

جواد محمدی با 7 گل و مهرداد محمدی با 6 گل، برترین گلزنان این دیدار هستند.

ترکیب احتمالی استقلال:

سیدحسین حسینی، روزبه چشمی، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند،صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، زبیر نیک‌نفس، آرش رضاوند، جلال الدین ماشاریپوف،مهرداد محمدی، گوستاوو بلانکو

سرمربی: نکونام

ترکیب احتمالی ذوب‌آهن:

پارسا جعفری، امیرحسین جدی، سیدمحمد قریشی، فریبرز گرامی، جواد محمدی؛ کمال کامیابی‌نیا، ارشیا سرشوق، محسن آذرباد، شایان مصلح، محمدحسین اسلامی، فردین یوسفی.

سرمربی:ربیعی

آمار رویارویی استقلال و ذوب‌آهن در ادوار مختلف لیگ برتر فوتبال به شرح زیر است:

لیگ برتر - فصل اول

ذوب‌آهن 2 - استقلال یک

استقلال 2 - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر - فصل دوم

استقلال صفر- ذوب‌آهن صفر

ذوب‌آهن صفر- استقلال 3

لیگ برتر - فصل سوم

ذوب‌آهن 2 - استقلال یک

استقلال یک - ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر - فصل چهارم

ذوب‌آهن 3 - استقلال یک

استقلال صفر- ذوب‌آهن 3

لیگ برتر - فصل پنجم

استقلال 3 - ذوب‌آهن صفر

ذوب‌آهن یک - استقلال یک

لیگ برتر - فصل ششم

استقلال 2 - ذوب‌آهن یک

ذوب‌آهن صفر- استقلال صفر

لیگ برتر - فصل هفتم

ذوب‌آهن صفر- استقلال یک

استقلال یک - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر - فصل هشتم

استقلال 2 - ذوب‌آهن صفر

ذوب‌آهن یک - استقلال یک

لیگ برتر - فصل نهم

ذوب‌آهن یک - استقلال صفر

استقلال یک - ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر - فصل دهم

ذوب‌آهن یک - استقلال یک

استقلال یک - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر - فصل یازدهم

ذوب‌آهن صفر- استقلال 2

استقلال 2 - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر - فصل دوازدهم

استقلال یک - ذوب‌آهن صفر

ذوب‌آهن صفر- استقلال صفر

لیگ برتر- فصل سیزدهم

ذوب‌آهن 2 - استقلال صفر

استقلال یک - ذوب‌آهن یک

لیگ برتر - فصل چهاردهم

ذوب‌آهن 2 - استقلال یک

استقلال یک - ذوب‌آهن یک

لیگ برتر - فصل پانزدهم

استقلال صفر - ذوب‌آهن 2

ذوب‌آهن‌ صفر - استقلال صفر

لیگ برتر - فصل شانزدهم

استقلال 2 - ذوب‌آهن یک

ذوب‌آهن صفر - استقلال 2

لیگ برتر - فصل هفدهم

استقلال یک - ذوب‌آهن یک

ذوب‌آهن 2 - استقلال یک

لیگ برتر - فصل هجدهم

ذوب‌آهن 2 - استقلال 2

استقلال 3 - ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر-فصل نوزدهم

ذوب‌آهن 2 - استقلال 2

استقلال 2 - ذوب‌آهن یک

لیگ برتر-فصل بیستم

ذوب‌آهن صفر- استقلال صفر

استقلال صفر - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر- فصل بیست و یکم

ذوب‌آهن صفر – استقلال 2

استقلال یک – ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر- فصل بیست و دوم

ذوب‌آهن صفر- استقلال یک

استقلال 2_ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر_فصل بیست و سوم

ذوب‌آهن یک_استقلال یک

برنامه سایر بازی‌های هفته به شرح زیر است:

دوشنبه 17 اردیبهشت ماه

نساجی مازنداران_پرسپولیس

استقلال_ذوب‌آهن

پیکان آلومینیوم اراک

ملوان_هوادار

صنعت نفت آبادان _ مس رفسنجان

فولاد _ تراکتور

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • ۱۰ شخصیت برتر سریال «شوگان» که ما را شیفته این روایت حماسی ژاپنی کردند
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
  • نگاهی به رویارویی ذوب‌آهن و استقلال
  • رخنه به قلب دشمن
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • همکاری دوباره دو بازیگر سریال خانه به دوش | عکس
  • ۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری
  • بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود / ۵ باند فرودگاهی برای جابجایی ۲۶۰ میلیون مسافر
  • گفتگوی اختصاصی با جاوید مرتمی پیشکسوت فوتبال مازندران