«یاغی»؛ هضم خشونت با چاشنی عشق
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۷۸۲۳
نقطه قوت سریال «یاغی» ساخته محمد کارت پیشبینیناپذیر بودن آن است. فیلمنامه پیچیده سریال مدام به مخاطبش رودست میزند و او را به مسیری میبرد که فکرش را نمیکرده است.
غافلگیرکنندهترین سکانس یاغی جایی است که دوستان جاوید میخواهند با اجرای یک نمایش مثلا پلیسی شناسنامهاش را تحویل دهند. آنها عملیات سورپرایز کردن دوستشان را این قدر دقیق اجرا میکنند که مخاطبان همراه با جاوید جا میخورند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کارگردان سریال یاغی اگر چه همچون فیلم نخستش، شنای پروانه به سراغ قشر جاهلها و لاتمیرود ولی در مقام مقایسه فضای متنوعتری دارد. دوربین محمد کارت این بار از جنوب شهر آغاز میکند و در ادامه به سمت طبقه مرفه بدون درد میرود.
در شنای پروانه اجتماع لایههای مختلف جاهلها همچون قماربازها، قمهکشها، عرق خورها و عرق فروشها را میدیدیم و و قهرمان و ضد قهرمان از میان این طبقه ظاهر میشد. اما در سریال یاغی نمایش جنوب شهر و زندگی جاهلی صرفا در خدمت معرفی شخصیت «جاوید» به عنوان قهرمان داستان و توصیف مکانی است که او از آنجا برخاسته است. کارگردان ثابت میکند که هم نسبت به زیر و بم زندگی در پایین شهر آگاهی دارد و هم مناسبات زندگی مرفهان شمال شهر را به خوبی میشناسد.
بازی بازیگران و طراحی صحنه تصویری واقعی و ملموس از جغرافیای اثر ارائه میدهد؛ ولی دوربین روی دست، کمکی به واقعگرایی سریال نمیکند و زاید و نمایشی به نظر میرسد.
تفاوت دیگر یاغی و شنای پروانه لحن عاشقانه سریال است که منجر به تلطیف صحنههای خشن فیلم شده است. رابطه میان جاوید و ابرا با فراز و نشیبی که دارد از تلخی واقعیت خشن جاری در زیر پوست شهر کاسته است. در این رابطه عاشقانه دیالوگ خاصی رد و بدل نمیشود و بار عاطفی بیشتر بر دوش تصاویر و موسیقی است.
یاغی درباره گروه لمپنهاست و شخصیتی نادر به نام جاوید است که از دل آن جامعه برخاسته است. چرا مخاطبی که هیچ گونه علاقهای به سبک زندگی لمپنها ندارد، با اشتیاق سریال را دنبال میکند؟ شاید به این خاطر که قواعد زندگی جاهلی در بخشهایی از اقتصاد و اجتماع و فرهنگ ما در حال تکرار است. فقط لمپنها نیستند که چشم دیدن پیشرفتهای جاوید را ندارند و میخواهند با حاشیهسازی چوب لای چرخ کار او بگذارند. در طبقات دیگر جامعه نیز افرادی هستند که اگرچه ظاهرشان بسیار شیک و آراسته است؛ ولی منش و روششان فرقی با آنچه در سریال میبینیم ندارد. به عبارت دیگر یک مخاطب عادی که در مسیر ترقیاش با موانع عجیب و غریب روبرو میشود، میتواند با جاوید همذاتپنداری کند.
گروه لات و جاهلی که در سریال میبینیم ویژگیهای مشترکی دارند، ولی با رنگ آمیزی هوشمندانه کارگردان و فیلمنامهنویس هر کدام صاحب شخصیت مستقلی شدهاند. آدمهای جنوب شهری را میتوان به چند دسته تقسیم کرد. اسی (با بازی امیرجعفری) که گندهلات است و علنا آدمها را لو میدهد و رشوه میگیرد. علی گرگین (در نقش عباس جمشیدیفر) ذاتا تفاوتی با اسی ندارد؛ ولی با رفتاری ریاکارانه خودش را جلوی پلیس و غریبهها فردی فرهیخته و مودب جلوه میدهد.
جاوید (با بازی علی شادمان) همچون دو نفر قبلی سردسته یک گروه است. اما حرف شنوی که نوچهها از او دارند از روی ترس نیست و نشات گرفته از احترام و رفاقتی دوجانبه است. جاوید بر خلاف بقیه که دنبال خلافکاری هستند، میخواهد با تلاش و پشتکار پلههای ترقی را طی کند و نان بازوی خودش را بخورد. همکاری او با سارقان یک همکاری موقت است که باعث میشود جاوید سریعتر به معشوقهاش (ابرا) برسد.
سماجتی که جاوید از خودش نشان میدهد، یاغی را بدل به یک اثر انگیزشی کرده است. او با زندگی در شرایط دشوار، جنگیدن را خوب یاد گرفته است. جاوید برای گرفتن شناسنامه، فراری دادن ابرا و موفقیت در کُشتی تلاش میکند و خودش را به آب و آتش میزند. تماشای سریال برای افرادی قابل توصیه است که میخواهند یاد بگیرند چگونه بر روی یک هدف تمرکز کنند و برای رسیدن به رویاهایشان تا آخرین نفس بجنگند.
پس از سریال زخم کاری (ساخته شده بر اساس کتاب بیست زخم کاری نوشته محمود حسینیزاد) برای دومین بار شاهد یک اقتباس از کتابی داستانی هستیم. سریال یاغی اقتباسی از رمان سالتو نوشته مهدی افروزمنش است. تجربه موفقیت این دو سریال نشان میدهد که فیلمنامههای اقتباسی پشتوانه تحقیقی عمیقتری دارند و میتوانند حرفهای کمتر گفته شده را بیان کنند.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: شبکه نمایش خانگی ، یاغی ، علی شادمانمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی یاغی علی شادمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۷۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرانسه بیاخلاقی در صنعت فیلم را جدی گرفت/ تشکیل یک کمیسیون دولتی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکرین دیلی، مجلس ملی فرانسه رای به تشکیل کمیسیونی داد که وظیفه آن بررسی موارد «خشونت جنسی و جنسیتی» در صنعت سینمای این کشور و سایر زمینههای فرهنگی است.
درخواست برای راهاندازی چنین برنامهای توسط ژودیت گودرش بازیگر، نویسنده و کارگردان مطرح شد که رهبری موج جدیدی «جنبش می تو» در این کشور را برعهده دارد.
این نخستین باری است که مباحث «جنبش می تو» به سطح دولتی فرانسه میرسد، اگرچه سازمان فیلم فرانسه (CNC ) در ماههای اخیر ابتکاراتی برای جلوگیری از آزار جنسی در صحنه فیلمبرداری انجام داده بود.
فرانچسکا پاسکوینی، نماینده پارلمان که این طرح را به مجلس برد، گفت: وقت آن رسیده که فرش قرمز برای متجاوزان پهن نشود.
هدف این کمیسیون ارزیابی شرایطی است که مدتها اجازه داده تا خردسالان و بزرگسالان شاغل در صنایع فیلم، سمعی و بصری، هنرهای نمایشی، مد و تبلیغات در اکوسیستم تولید فیلم فرانسه مورد سوءاستفاده و خشونت قرار گیرند.
گودرش در ماه فوریه این درخواست را مطرح کرد و حالا قرار است کمیسیون به صورت رسمی در ۱۳ مه راهاندازی شود. جلسات استماع شکایتها از ۲۰ می آغاز میشود و نتیجه گیریها ۶ ماه بعد ارایه خواهد شد.
کد خبر 6096965